Mag je het keto-dieet volgen als je nog borstvoeding geeft?

Het is dé trend op het gebied van diëten: het keto-dieet. Dat was oorspronkelijk bedoeld voor kinderen die lijden aan epilepsie.

Het keto-dieet is vrij extreem omdat het geen koolhydraatinname toestaat van meer dan 50 gram per dag. Je verbrandt daardoor meer vetten.

Het idee is simpel. Normaal haalt je lichaam de energie uit koolhydraten zoals die in aardappelen, brood, rijst en pasta zitten. Bij het keto dieet eet je veel vetten en weinig koolhydraten. Als het lichaam weinig koolhydraten binnenkrijgt schakelt het over op de vetverbranding. Je eet dus nog een heleboel wel, maar je laat de koolhydraten met name zitten.

Moedermelk
Als je net bent bevallen, wil je misschien vlug wat afvallen. Wil je dat doen met het kets-dieet, maar geef je je baby nog borstvoeding en twijfel je of dat dan wel veilig is? Normaal (caloriearm) diëten kan ten koste gaan van de kwaliteit van de borstvoeding. Maar bij een koolhydraatarme/keto aanpak geldt dit niet, omdat je wel de goede vetten binnenkrijgt die je moedermelk nodig heeft. Let wel altijd op dat je genoeg eten binnenkrijgt, want met het geven van borstvoeding verbrand je ook de nodige extra calorieën. Zodra je je te slap voelt, moet je weer meer gaan eten. Maar omdat moedermelk voor een groot deel uit vetten bestaat en dit dieet je juist aanspoort om vet te eten, is dit een relatief veilig dieet voor na je bevalling.

Wat je allemaal bijvoorbeeld wél mag blijven eten tijdens dit dieet:

  • Ei (gebakken of gekookt)
  • Haring
  • Zalm
  • Paling
  • Amandelen
  • Cashewnoten
  • Knabbelspek
  • Bacon
  • Olijven
  • Kaasblokjes (48 +)
  • Hazelnoten
  • Macadamianoten
  • Paranoten
  • Pinda’s
  • Walnoten
  • Avocado
  • Leverworst
  • Garnalen
  • Geklopte slagroom met zoetstof
  • Knakworsten

Bron: Foodsisters

De mooiste kettinkjes met het initiaal of het geboortejaar van je kind: