Eet jezelf zwanger: deze 6 producten verbeteren je vruchtbaarheid

01.09.2022 11:01

Wat als je al heel lang een kinderwens hebt, maar het lukt maar niet om zwanger te worden. Ondanks dat je bent gestopt met je anticonceptie, wordt je maar niet zwanger. Elke keer weer die teleurstelling na het doen van een zwangerschapstest. Misschien helpt het dan om je voedingspatroon aan te passen, om je vruchtbaarheid te verhogen. Heb je hier zelf al eens aan gedacht? 

Uit onderzoek blijkt dat een gezond BMI invloed heeft op je vruchtbaarheid. Daarom is gezond eten enorm belangrijk als je graag zwanger wilt worden. Het is ook niet alleen belangrijk dat jij gezond eet, maar ook je partner moet zijn levenspatroon veranderen. Ga samen hiermee aan de slag, samen sta je ook sterker dan alleen.

Verhogen van je vruchtbaarheid

Het is handig om te weten wat je moet doen om je vruchtbaarheid te verhogen. Het is eigenlijk een kwestie van je levensstijl aanpassen naar een gezonder leven. Door de kleine dingen aan te passen in je voeding, wordt de kans op zwanger worden nou eenmaal groter. Een ongezonde levensstijl aanhouden is dus geen optie.

Hier de 6 voedingstips op een rijtje om je vruchtbaarheid te verhogen:

1. Eet veel groente en fruit

Het is belangrijk om veel groente en fruit te eten. Niet alleen voor de vrouwen is het belangrijk, maar ook voor de mannen. Als man is bijvoorbeeld ananas heel goed om te eten, het zal de spermakwaliteit verbeteren. Als je minder grote fan bent van groente en fruit eten, kan je dit ook op een andere manier lekker maken. Misschien ben je grote fan van smoothies. Dit kan je ook maken met behulp van groente en fruit.

2. Ontbijt goed

Ontbijt is je belangrijkste maaltijd van de dag. Het eten van een goed ontbijt zal een beter balans geven in je hormonen. Eet tijdens je ontbijt voldoende voedingsstoffen. Dit doe je door gezonde eiwitten en vetten te eten. Een goed ontbijt zal de kans op PCOS (polycysteus-onvariumsyndroom) verminderen.

3. Eet genoeg vezels

Vezels zijn heel goed voor je darmen, maar dus ook voor je hormonen. Het brengt de hormonen in balans en houdt overbodige hormonen erbuiten. Naast je hormonen is het goed voor je stoelgang en bloedsuikerspiegel. Vezels zitten vooral in volle granen, fruit, groenten en bonen.

4. Drink minder koffie

Let goed op hoeveel cafeïne je binnen krijgt. Drink dus zeker niet te veel koffie. Naast dat het slecht is voor je bijnieren, heeft het ook invloed op je ijzer. Je ijzer zal dan verminderen, terwijl je dit echt nodig hebt. Drink maximaal 1 a 2 kopjes koffie per dag. Het liefste geen koffie, maar dat zal voor sommige mensen lastig worden. Als je dan toch die koffie drinkt kan je dit het beste doen na je ontbijt.

5. Check je ijzer

Het is goed om in de gaten te houden of je genoeg ijzer in je lichaam hebt. Als je niet genoeg ijzer hebt zal je sneller moe zijn. Het is niet altijd nodig om hier supplementen voor te slikken, want ijzer zit ook in bepaalde voeding. Denk hierbij aan vlees, volkorenbrood en bladgroente. Het checken van je ijzer kan je altijd doen bij de dokter, zo weet je zeker of je genoeg ijzer hebt in je lichaam.

6. Drink geen alcohol

Misschien ben je wel een grote liefhebber van alcohol, maar het beste is om dit te laten staan. Alcohol zal je vruchtbaarheid wel degelijk verminderen. Dit geldt voor zowel de man als vrouw. Inplaats van alcohol kan je beter een fles water pakken, genoeg water drinken is het belangrijk.

Bron: Famme