In de eerste 2 jaar met een baby verlies je als moeder gemiddeld 4 maanden aan slaap

15.01.2022 08:18

Ken je die uitdrukking, die met een knipoog bedoeld is? ‘Je slaapt na het krijgen van een baby nooit meer zo goed als je daarvoor deed’. Nou, niet aan gelogen, blijkt uit onderzoek.

Want je verliest een hoop slaap als nieuwbakken moeder. Dat had je zelf ook al door, gokken wij.

Gaap

Moeders zijn altijd alert en dus vallen ze met een kleine baby in huis ook minder diep in slaap. In de eerste 2 jaar heb je het het zwaarst, volgens experts. Dan verlies je elke nacht zó een paar uur aan vaste slaap. Met de aanbevolen hoeveelheid van acht uur slaap per nacht, verliezen nieuwe ouders iedere nacht 2,9 uur slaap. Dit staat gelijk aan 1.055,6 uur per jaar, ruim zes weken. Opgeteld kom je dan al gauw uit op 4 maanden aan slaap dat je als moeder mist in de eerste 2 jaar met een baby en dreumes. Vanaf de peutertijd zou het beter gaan, maar ook dat is niet altijd een zekerheid. No wonder dus, dat je soms moe bent en het even allemaal niet meer weet. De belangrijkste reden voor slaapgebrek is overigens het moeten en willen voeden van een baby in het midden van de nacht.

Lees ook

Onderzoek bewijst: apart slapen zou beter zijn voor je gezondheid

Laat de was maar staan

Zeker 60% van de ouders slaapt niet meer dan 4 uur door achter elkaar per nacht als hun kind jonger is dan 2 jaar. En de meesten sowieso niet meer dan 6 uur aaneen. Dat is veel minder dan de aanbevolen 7 tot 8 uur slaap die een volwassenen gemiddeld nodig heeft om scherp te kunnen functioneren. Een tip kan zijn om elke dag even een half uur flink te bewegen: door te sporten komen er endorfinen vrij in je hersenen die je een oppepper kunnen geven als je vermoeid bent. Ook helpt een powernap overdag natuurlijk, als dat kan. Onthoud dat dat belangrijker is voor je mentale gezondheid dan de was wegwerken. Nieuwe ouders besteden bijna 5 uur per dag aan het voeden van, wandelen met en voorlezen aan hun baby. Deze vijf uur is exclusief de tijd die je kwijt bent aan werken, het huishouden, het badderen van je baby of boodschappen doen. Dus pak die momenten meer voor jezelf, ook al lijkt het onmogelijk.

Moe – moeder

Dit zijn tips om zo goed mogelijk de dag door te komen:

  • Slaap overdag als je baby slaapt, zeker na een beroerde nacht. Denk niet dat het niet nodig is: het helpt je.
  • Drink ’s avonds geen koffie meer zodat je snel in slaap valt als het kan.
  • Troost en wieg je baby in zijn of haar eigen slaperkamertje, zo vallen ze vaak weer het snelst weer terug in slaap.
  • Voed je baby bij jou in bed, dan kun je sneller weer verder slapen samen of je baby in de co-sleeper naast je.
  • Vraag hulp van je naaste familie en beste vrienden als je uitgeput raakt.
  • Weet dat je niet de enige bent: alle moeders ervaren dit in meer of mindere mate. Dat is misschien een schrale troost: het hoort in zekere zin bij het verse moederschap.

Bron: Medical News Today