Nieuw begrip in de psychologie: de ‘mom burn-out’

burn-out

Nieuw begrip in de psychologie: de ‘mom burn-out’

Heb je als moeder het gevoel dat het nooit af is? Dat er altijd meer moet worden gedaan?

Als je je uitgeput voelt en je zorgen hebt over alles wat je nog wilt doen in een dag, dan kun je te maken hebben met een zogeheten ‘mom burn-out’. Je voelt alsof je op de bodem ligt want je kúnt niet meer, maar dan nog wil je meer. Je kunt geen rust pakken. Als de kinderen eenmaal slapen dan moet je aan de bak voor jezelf. Je wilt alle ballen hoog houden en meer en meer doen.

De ‘mom burn-out’ komt steeds vaker voor. Zeker onder jonge moeders van de millenial-generatie. De lat ligt hoog: een eigen bedrijf, drie kinderen en nog sporten en vriendinnen zien náást een gewone baan zijn geen ongewone taferelen. Een burn-out komt volgens experts neer op het uitgeputte gevoel hebben, amper nog iets kunnen omdat je nul energie hebt en je alsnog druk maken over dat je te weinig doet.

Wat je er aan kunt doen? Vaker nee zeggen tegen dingen. Accepteren dat niet alles kan en dat ook niet alles hoeft. Gun jezelf wat rust en doe af en toe even helemaal niets. Gewoon omdat het kan – en mag.

Blijf de komende tijd goed op jezelf letten als je denkt dat je hier mee te maken hebt. Slapen de kinderen een uur overdag? Ga dan ook even liggen. Je hoeft niet ook nog tig wasjes te draaien en de spenen uit te koken. Dat kan ook straks. Je hebt maar 24 uur in elke dag en zo is het. Die benut je hoe dan ook voldoende, want je bent moeder. En dat is soms al goed genoeg. Maak het jezelf niet te zwaar en te moeilijk. Wees aan het eind van de dag trots op jezelf en schrijf bijvoorbeeld elke avond voor het slapen op waar je die dag blij mee bent geweest. Dat maakt je een gelukkiger mens en blije mensen krijgen vanzelf meer energie. Wees dankbaar en zie ook in dat niet alles perfect hoeft te zijn. Dan kom je er wel. Zonder burn-out.

Bron: Good Housekeeping