Kruidvat slaat plank mis met advertentie voor Moederdag met ‘geef wasmiddel cadeau

30.04.2025 20:36

Drogisterijketen Kruidvat ligt onder vuur vanwege een omstreden Moederdagadvertentie waarin klanten worden aangespoord om wasmiddel cadeau te doen aan hun moeder. Op sociale media en in opinieblogs klinkt kritiek: de actie zou een ouderwets en stereotiep beeld van de moederrol in stand houden.

De gewraakte reclame, die online en in folders verscheen, toont een afbeelding van wasmiddel met de begeleidende tekst: “Geef wasmiddel cadeau – speciaal voor Moederdag.” Veel mensen voelen zich ongemakkelijk bij de boodschap, die volgens hen suggereert dat het moederschap voornamelijk draait om huishoudelijke taken.

“Alsof moeders blij moeten zijn met een fles Witte Reus als dank voor alles wat ze doen,” schrijft een verontwaardigde gebruiker op X (voorheen Twitter). Anderen vragen zich af of een soortgelijke actie ook voor Vaderdag zou worden overwogen, bijvoorbeeld met schoonmaakartikelen of huishoudelijke apparaten.

Volgens consumenten is het een gemiste kans voor het merk. “Moederdag draait om waardering en erkenning, niet om schoonmaken. Dit voelt als een stap terug in de tijd,” aldus een reactie op Facebook.

Kruidvat zegt sorry

De discussie past in een bredere maatschappelijke trend, waarbij marketingcampagnes steeds vaker worden beoordeeld op gevoeligheid voor genderrollen en stereotiepe beeldvorming. Consumenten lijken steeds minder bereid om traditionele rollen klakkeloos te accepteren – zeker niet op dagen die juist bedoeld zijn om waardering en respect uit te spreken. Kruidvat heeft al excuses aangeboden voor de advertentie en deze online aangepast.

Moederdag valt dit jaar op zondag 11 mei.