Deze ‘gezonde’ voedingsmiddelen zijn eigenlijk dus 9x stiekeme dikmakers

29.04.2022 08:43

Wil je eens extra goed op je lijn letten maar weet je niet waar te beginnen? Het kan vaak simpeler zijn dan je denkt. Want sommige voedingsmiddelen lijken gezond, maar zijn dat allesbehalve.

En dan is het maar net goed om te weten wat je dan beter kunt laten liggen. Stiekeme dikmakers, noemen mensen dat ook wel. Want je denkt dat je erg goed bezig bent, maar eigenlijk zit een product vol vetten of suikers. En natuurlijk mogen we blijven genieten van alles wat lekker is. En snoepen en zondigen mag op z’n tijd zeker. Maar als je net lekkerder in dat badpak wilt liggen deze zomer, dan kun je eigenlijk zonder te diëten flink wat afvallen. Je moet alleen weten wat je moet laten staan of wat je maar met mate moet eten, toch?

Oeps

Dit zijn de 9 stiekeme dikmakers waarvan iedereen vaak vergeet dat ze niet écht heel goed zijn voor je figuur:

  1. Light producten. De suiker ergens uithalen en vervangen door zoetstoffen maakt iets geen gezond product. Vaak zitten er dan dus juist vetten in óf suiker wordt vervangen door het woord ‘glucose’, wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt. Denk wel aan magere kwark of magere yoghurt: dit zijn onbewerkte producten waar minder volle room voor is gebruikt. Dit kun je zeker kiezen als lunch of toetje.
  2. Ontbijtshakes en cornflakes: allemaal voorverpakt voedsel wat niet goed voor je is. Er zitten stiekem heel wat suikers in.
  3. Noten: lijken natuurlijk heel gezond en ze zijn ook goed voor je. Er zitten goede vetten in. Maar eet je elke dag een zakje op, dan tikt het wel aan. Met mate dus.
  4. Hetzelfde geldt voor avocado’s: erg lekker en rijk aan gezonde vetten. Maar eet er geen vijf op een dag.
  5. Denk ook aan vette vissen zoals zalm: vettig, goed voor je want er zit omega 3 in, maar eet het niet te veel en te vaak.
  6. Soep: soep die je zelf vers maakt zit bomvol groenten. Heel gezond, dus. Maar soep die je in de supermarkt koopt bevat altijd meer zooi dan je denkt. Bindmiddel, veel zout, conserveermiddelen…
  7. Salade: ook een salade die je zelf maakt kan heel gezond en een lichte maaltijd zijn. Goed bezig. Maar bestel je een salade in een restaurant, denk dan even goed na. Want wat maakt die salade nou zo lekker? Juist: die vette dressing. En de nootjes. En de saus en de croutons.
  8. Olijfolie is gezond, maar het blijft wel honderd procent vet. Dus ga je iets bakken in de pan? Mik er eens de helft aan olijfolie in van wat je normaal gesproken zou doen. Scheelt behoorlijk in de calorieën.
  9. Smoothies en fruitsappen. Allemaal suikerbommen. In een smoothie zitten vaak vier tot zes stukken fruit verwerkt en dat zijn dus te veel natuurlijke suikers om goed te zijn.

Lees ook

De meeste vrouwen blijven na geboorte van eerste kind 2,5 kilo zwaarder