Heet je kind Floris of Anna-Sophie? Dat beïnvloedt schoolprestaties meer dan je denkt

De naam van je kind blijkt meer uit te maken voor hoe ze het doen op school dan je denkt. Want onbewust trekken juffen en meesters kinderen met bepaalde namen toch voor.

En dat doen ze absoluut niet expres: het heeft alles te maken met onbewuste stereotypering.

Stiekem

Bij kinderen met ‘chique’ namen, zoals Floris of Anna-Sophie, heeft een juf of meester toch hogere verwachtingen. Omdat ze onbewust en niet expres tóch denken dat deze kinderen het beter zullen doen op school, hebben ze automatisch een streepje voor. Doordat een leraar denkt dat een kind met een naam als Frederik en Alexandra het beter doen in de klas, krijgen ze stiekem ook meer aandacht en dat komt hun ware schoolprestaties ten goede. Ofwel: het vooroordeel wordt uiteindelijk ook echt bevestigd. Namen zijn dus niet altijd neutraal, blijkt uit nieuw onderzoek.

Lees ook: Taboemoeder: ‘Ik vind mijn eigen kind lelijk en schaam me daarvoor’

Hollandse namen

Het is ergens heel droevig, want niet alleen namen spelen een rol, maar ook overgewicht of bijvoorbeeld uiterlijke kenmerken. Een knap kind wordt nog altijd als wat slimmer gezien en zo dus ook behandeld. Onderzoeker Eddie Denessen: “Er zijn allerlei studies die laten zien dat opleidingsniveau van de ouders en andere sociale kenmerken van kinderen allemaal aanjagers zijn van verwachtingen. Tien jaar geleden hebben we zo’n test ook eens gedaan met allochtone jongens­namen zoals Ahmed, Ibrahim, ­Abdullah en typisch Nederlandse namen zoals Luuk en Tim. Daar vonden we ook dat leerkrachten sterkere positieve associaties hadden met Nederlandse namen.”

Bron: AD