De 7 beste tips tegen bekkenpijn in je zwangerschap

28.03.2021 11:08

Zeker als je al eerder zwanger bent geweest, kun je last krijgen van bekkenpijn in je zwangerschap. En dat kan heel zeurderig en naar aanvoelen. Daarom onze 6 beste tips om je lekkerder te voelen.

Hoe veel last je ervan krijgt in je zwangerschap, hangt af van hoe je vorige bevalling is gegaan. Ben je voor de eerste keer zwanger? Dan verschilt het per persoon.

Au

De ene vrouw kan nog amper lopen van de pijn als haar babybuik groeit, de ander voelt haar bekken amper. Klachten aan je bekken uiten zich op verschillende manieren. Daarom denk je misschien niet altijd dat het aan je bekkenbodem ligt, maar het is wel zo. Je kunt bijvoorbeeld last hebben van je onderrug, billen, bovenbenen, schaambeen en zelfs rond de vagina. Opstaan, gaan zitten of omdraaien in bed zijn vaak bewegingen die dan extra pijn doen. De pijn straalt ook vaak uit naar je benen en je stuitje kan gevoelig zijn.

Week en zacht

En waarom dit dan precies gebeurt? Bekkenpijn wordt meestal veroorzaakt door de verweking die in de zwangerschap optreedt in de gewrichtsbanden en spieren die het bekken ondersteunen en stabiel houden. Het wordt dus allemaal wat slapper en zachter daar. Deze verweking is in de zwangerschap noodzakelijk omdat de baby tijdens de geboorte het bekken moet passeren en de buikwand tijdens de zwangerschap moet kunnen meerekken met de groei van de baby. Ofwel; je lijf maakt zich klaar voor de bevalling. Een zwangere met sterke rug- en buikspieren zal minder snel last krijgen van haar bekken.

Help jezelf

Dit kun je het beste doen bij bekkenpijn in je zwangerschap:

  1. Pak je rust: ga elke dag zeker even 2 of 3 keer 15 minuten plat liggen, dat is goed voor je hele lijf.
  2. Slaap met een kussen tussen je benen: zeker als je zwangere buik groot is, vanaf ongeveer 20 weken.
  3. Blijf bewegen: kies iets wat jij ontspannen vindt, zoals wandelen of fietsen
  4. Je kunt ook yogaposes aannemen die speciaal je bekken trainen, zoals de ‘child pose’. Zoek ‘m even op en doe deze oefening vaak, zeker in het begin van je zwangerschap.
  5. Door de zwaarder wordende buik hebben veel vrouwen de neiging om de rug hol te trekken, hierdoor wordt je bekken uit balans gebracht en vergroot je de kans op bekken- en lage rugpijn.
  6. Traplopen en stofzuigen of laag op de grond schoonmaken, wordt afgeraden. Net als lange werkdagen: je moet zo vaak mogelijk van houding wisselen en daarbij ook regelmatig liggen.
  7. Zit niet met je benen over elkaar, ook dit is slecht voor je bekken, ga liever in kleermakerszit zitten.

Lees ook

Bibi Breijman open over waarom ze bewust wacht met een tweede zwangerschap

Bron: Baby op komst