fbpx
15 dingen die echt werken tegen je ochtendmisselijkheid
8022
post-template-default,single,single-post,postid-8022,single-format-standard,bridge-core-1.0.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.2,vc_responsive

15 dingen die echt werken tegen je ochtendmisselijkheid

Ben je zwanger maar voel je je allesbehalve superlekker? Ben je elke ochtend groen van de misselijkheid? Deze 15 dingen werken echt tegen ochtendmisselijkheid in je zwangerschap.

Ongeveer 70 procent van de vrouwen ervaart misselijkheid vroeg in de zwangerschap en ongeveer 50 procent moet zelfs overgeven. “Het is heel, heel gewoon, maar hoe erg je klachten zijn, is ook ongelooflijk gevarieerd”, zegt Dr. Greenfield. “Veel mensen zijn de hele dag ziek, sommigen zijn meestal ’s avonds ziek en anderen zijn ziek als ze niet genoeg geslapen hebben.” Veruit de meeste vrouwen zijn vooral in de ochtend misselijk.

Je kunt dit, mommy

Zwangerschapsmisselijkheid begint meestal rond de 6 weken en piekt bij week 8 en 9 van je zwangerschap, door het hormoon dat je lichaam aanmaakt. Dit zijn volgens artsen en experts de 15 beste tips tegen ochtendmisselijkheid:

  1. Take a break. Gun jezelf wat extra rust, je lichaam maakt een kleintje (of meerdere baby’s, zelfs). Dat is niet niets. Meld je ziek op werk of werk thuis en doe een extra middagdutje, slaap uit, zeg afspraken af.
  2. Ruik aan iets zuurs en fris. Misschien kun je amper iets eten, maar alleen al ruiken aan een citroen of sinaasappel kan je helpen je frisser te voelen.
  3. Praat erover: tegen collega’s, dat je je niet lekker voelt. En ook tegen je partner: dan weet hij of zij waarom je je zo voelt of waarom je nog in bed ligt. Dan voel je je gemakkelijker.
  4. Eet een droge cracker: gelijk als je wakker wordt. Iets in de maag hebben kan helpen, ook al staat je hoofd helemaal niet naar eten.
  5. Blijf drinken: probeer wel kleine slokjes water te drinken. Vocht is belangrijker dan eten.
  6. Zoek uit welk eten je dan nog net wel naar binnen krijgt. Een boterham met kaas? Cornflakes? Simpele dingen kunnen misschien wel nog net acceptabel zijn voor je om te eten ondanks de misselijkheid.
  7. Eet vanillevla: het zou helpen tegen misselijkheid
  8. Eet de hele dag kleine beetjes: niet een enorm bord opscheppen, maar elke 2 uur iets kleins eten is beter voor je maag.
  9. Gemberthee kan ook helpen tegen misselijkheid, maar maak ‘m niet te sterk.
  10. Leg je laptop en telefoon wat vaker weg: je ligt misschien in bed en je verveelt je en dus pak je een scherm erbij, maar het kan alleen maar tegen je werken. Schermen maken je duizeliger en dus ook draaierig.
  11. Leid jezelf af. Ga even naar buiten en wandel een stukje. Lees een boek. Doe iets waardoor je minder denkt aan hoe je je voelt.
  12. Poets je tanden. Of neem een pepermuntje: je mond fris laten voelen kan al helpen tegen het misselijke gevoel.
  13. Praat weinig en lig horizontaal, met eventueel een koude doek op je voorhoofd.
  14. Zet een raam open voor frisse buitenlucht.
  15. Ga vroeg naar bed: hoe fitter je bent, hoe beter je deze zwangerschapskwaaltjes aankunt.

Lees ook
De gemiddelde zwangerschap duurt tegenwoordig 39 in plaats van 40 weken

Bron: Parents